2012-12-25
Luc 2:1-21
2012-12-30
Jezus in de kribbe. Dat klinkt schattig. De huidige vertaling zegt “voederbak”, dat klinkt al minder snoezig. Het is natuurlijk een stinkende stal met een voederbak. Fred vertelde dat een bepaalde dominee eens de kerk rondging met kerst met een schoenendoos met uitwerpselen uit zijn kippenren van de afgelopen paar weken…
God heeft gekozen voor een kribbe. Hij wil dat we bij kerst bij de dieren zijn. De os en de ezel staan niet in Lucas 2, maar ze komen wel uit Jesaja 1. “De os en de ezel kennen de kribbe van hun meester, maar Israël kent God niet meer”. Het Hebreeuwse “os en ezel” is bij ons verbasterd tot schorriemorrie, trouwens.
David was herdersjongen. In Bethlehem. Dat dorpje ligt net een stukje buiten Jeruzalem: het is de leverancier van offerdieren! Vleesindustrie. Niemand had er problemen mee. De enige die er problemen mee had was God. Zoveel offeren is de bedoeling niet. Als het moet, dan ook met een onschuldig aaibaar lammetje, dat geeft de bedoeling het beste weer: dat een onschuldige wordt opgezadeld met de zonden van de schuldige. De zonde wordt overgedragen.
Jezus komt om de wereld te redden. We perken het vaak in tot mensen en verder tot gelovige mensen. Is het niet breder? Ook de dieren en planten? “God vergeet geen enkel musje”.
Denk maar ruim hierover bij Kerstmis. Franciscus van Assisi preekte voor dieren… Hosea zegt dat de dieren van het veld meelijden met de zonden van het volk. God was blij dat Hij Nineve niet hoefde te vernietigen, want er waren veel mensen, kinderen en dieren.
Jezus geeft de offerdier-industrie in Bethlehem de genadestoot. Het wordt licht in de dierenwereld. Zelfs voor het meest intelligente en gemene dier: de mens. Het schorriemorrie. Want Jezus werd in een kribbe gelegd!
My name is Reinout van Rees and I program in Python, I live in the Netherlands, I cycle recumbent bikes and I have a model railway.